Zakładamy, że posiadasz już wykupiony hosting z panelem zarządzania cPanel.
Jeśli stoisz przed wyborem hostingu sprawdzonego w działaniu, porównaj nasze pakiety.
Wszystkie opisy z niniejszego poradnika powstały w oparciu o hosting Smarthost.pl
Jak pobrać plik z Moodle?
Aby zainstalować Moodle na swoim serwerze, należy najpierw pobrać go z oficjalnej strony poprzez kliknięcie na przycisk „Download zip”.
Jak umieścić pliki z Moodle na serwerze?
Po pobraniu pliku należy wejść do panelu cPanel wchodząc na adres internetowy: www.domena-klienta.pl/cpanel, gdzie „domena-klienta” zastępujemy adresem naszej domeny.
Po zalogowaniu się do cPanel klikamy w przycisk „Menadżer plików”.
Po załadowaniu się menadżera plików klikamy w przycisk „Przekaż”.
Następnie klikamy w przycisk „Select File” i w nowo otwartym oknie przechodzimy do folderu na komputerze, który zawiera nasz pobrany plik Moodle.
Wybieramy ten plik (spakowany i ciągle posiadający format .zip), by zatwierdzić w celu umieszczenia na serwerze.
Innym sposobem jest kliknięcie i przytrzymanie lewego przycisku myszy na pliku znajdującym się na naszym komputerze, a następnie przeciągnięcie pliku do okna przeglądarki w pole „Drop files here to start uploading”.
Po umieszczeniu pliku na serwerze klikamy w przycisk „Załaduj ponownie” (pole 1), aby odświeżyć widok naszych plików.
Klikamy jeden raz na pliku „Moodle” (zaznaczony na niebiesko), a następnie w przycisk „Wyodrębnij” (pole 2), by wypakować go na serwerze.
W nowo otwartym oknie wpisujemy „/public_html” (pole 3 – wpisujemy bez cudzysłowu). Chodzi o folder na naszym serwerze, który zawiera pliki wczytywane po wejściu na stronę internetową.
Klikamy w przycisk „Extract Files(s)” (pole 4), by rozpocząć wypakowywanie.
Następnie przechodzimy do nowo utworzonego folderu o nazwie „moodle” znajdującego się w folderze „public_html”.
Będąc w tym folderze klikamy na przycisk „Zaznacz wszystko” (pole 1).
Klikamy na przycisk „Przenieś” (pole 2) i w nowo otwartym oknie wpisujemy „/public_html/” (bez cudzysłowu – pole 3). Następnie przechodzimy na pole „Move File(s)” (pole 4).
Po przeniesieniu wszystkich plików do odpowiedniej lokalizacji na serwerze, wpisujemy w przeglądarce internetowej adres naszej strony (przykład: domena-klienta.pl), co spowoduje rozpoczęcie instalacji Moodle.
W pierwszym kroku wybieramy język (pole 1) i klikamy w przycisk „Dalej” (pole 2).
W kolejnym kroku instalacji klikamy na przycisk „Dalej”.
Na ekranie wyboru sterownika bazy danych zostawiamy ustawienia bez zmian i klikamy w przycisk „Dalej”.
Podczas kolejnego kroku wpisujemy informacje, które ustawiliśmy podczas tworzenia bazy danych (poradnik „Jak założyć nową bazę danych mySQL”).
W polu „Nazwa bazy danych” (pole 1) wpisujemy nazwę naszej bazy danych (przykład: domenakl_bazaklienta).
W polu „Użytkownik bazy danych” (pole 2) wpisujemy nazwę użytkownika naszej bazy danych (przykład: domenakl_klient).
W polu „Hasło do bazy danych” (pole 3) wpisujemy hasło do bazy danych naszego użytkownika.
Po uzupełnieniu powyższych pól klikamy w przycisk „Dalej” (pole 4).
Na kolejnym ekranie zapoznajemy się z prawami autorskimi Moodle i klikamy w przycisk „Kontynuuj”.
Jeżeli konfiguracja przebiegła pomyślnie klikamy ponownie w przycisk „Kontynuuj”.
W następnych ustawieniach instalacji ustalamy dane osoby zarządzającej naszą stroną.
W polu „Nazwa użytkownika” (pole 1) wpisujemy naszą pożądaną nazwę użytkownika zarządzającego stroną.
W polu „Nowe hasło” (pole 2) wpisujemy hasło dla osoby zarządzającej.
W polu „Imię” (pole 3) wpisujemy imię osoby zarządzającej.
W polu „Nazwisko” (pole 4) wpisujemy nazwisko osoby zarządzającej.
W polu „E-mail” wpisujemy nasz adres email. Może być nim email zewnętrzny (np. nasz email w serwisie gmail.com) lub email założony na naszym serwerze (poradnik „Jak założyć konto e-mail w cPanel”.
Po uzupełnieniu powyższych informacji klikamy w przycisk „Dalej” znajdujący się u dołu strony.
W ostatnim kroku instalacji w polu „Pełna nazwa serwisu” (pole 1) wpisujemy nazwę naszej strony internetowej, natomiast w polu „Skrócona nazwa serwisu” (pole 2) wpisujemy skróconą nazwę naszej strony.
Następnie klikamy w przycisk „Zapisz zmiany” (pole 3).
Jeżeli wszystkie czynności wykonaliśmy poprawnie zostaniemy przeniesieni na główną stronę naszej witryny.
Załóż bezpłatne konto testowe na serwerze Smarthost.pl i sprawdź jak działa poprawnie zainstalowany Moodle.
Serwery dns:
dns.smarthost.pl (91.211.220.10)
dns2.smarthost.pl (193.93.88.10)
dns3.smarthost.pl (94.23.189.130)
Serwer pocztowy:
Serwerem pocztowym dla konta jest nazwa domeny głównej lub dowolnej z domen podpiętych do konta hostingowego.
Adres serwera poczty wychodzącej i przychodzącej
z zainstalowanym certyfikatem SSL: nazwakonta.smarthost.pl
czytanie poczty przez www: NAZWAKONTA.smarthost.pl/poczta
(NAZWA KONTA to login do Państwa konta hostingowego)
pomoc techniczna 24h: helpdesk.smarthost.pl
Nasza własna serwerownia, zlokalizowana w Polsce podłączona jest do internetu wieloma niezależnymi łączami wysokiej niezawodności połączonymi protokołem BGP.
Wszystkie usługi na naszych serwerach działają w pełni automatycznie: zakładanie serwerów wirtualnych i rejestracja domen mogą być opłacone online - dostępne są dla Klientów natychmiast po rejestracji.
Nasze usługi hostingowe oparte są o sprawdzone oprogramowanie najwyższej jakości: panel zarządzania usługami cPanel v.11 w polskiej wersji językowej oraz system o wyjątkowej stabilności CloudLinux z technologią LVE.
Za każdą technologią stoją ludzie. Nasi administratorzy oraz programiści stale czuwają nad sprawnością Państwa usług. Nasza firma dysponuje odpowiednim potencjałem osobowym, żeby spełniać Państwa oczekiwania.
Oferta naszej serwerowni to pełen wachlarz usług hostingowych, dopasowanych do potrzeb i wymagań klientów biznesowych:
Smarthost sp. z o.o.
ul. Partyzantów 1
42-217 Częstochowa
tel. 34 390 66 66
hosting@smarthost.pl
Wykres aktualnej przepustowości hostingu